• Snabb leverans

  • Fri frakt från 499 kr

  • Betala enkelt med Swish, Svea eller PayPal

Sök

Fri frakt från 499 kr - Alltid snabb leverans

Navigera

Privacy Policy | Mediconline

Mediconline: Cookies- och  privacy policy 

Vill du veta mer om hur vi behandlar din information, i så fall har du hittat rätt. 
Här beskriver vi vad cookies är, hur vi jobbar med cookies och information. 

Vad är cookies och varför behövs de? 

När du besöker oss så hamnar små filer med data på din dator. Där finns information om vår webbplats, så du kan se att du besökt oss i din webhistorik, och där finns också information om hur länge den här cookien ska sparas på din dator. Det finns även mer information somkan lagras i cookien beroende på vilken webbplats du besöker. 

Anledningen till att cookies används är för att du som kund ska få en smidigare upplevelse och den innehåller också information som är av värde för webplatsen, till exempel att du besökt vår sida förut. Det finns ingen personlig information av typen kreditkortsuppgifter eller e-postadress. 

Varför behöver vi cookies

För att göra det enklare för dig att besöka webbplatsen. 
För att vi ska kunna ge våra kunder en bättre upplevelse. 

Googles informationspolicy:

Vi använder Google Analytics för att mäta trafik, ta reda på hur våra besökare hittar till oss och vad de gör på vår webbplats. 
Här hittar du Googles policy om hur de använder sin data. 

https://policies.google.com/technologies/partner-sites

Hur behandlar vi din personliga information?

När du handlar från en webbutik, vår eller någon annan, så lämnar du ifrån dig information om dig själv. Var du bor, vilken e-postadress du har och vad du handlar. Här beskriver vi hur vi hanterar dina personuppgifter.

Grunden i allt vi gör är att behandla våra kunder som vi själva vill bli behandlade, alltid. Det gäller även när det kommer till information. 

Vi hoppas att du känner dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter och vill fortsätta handla dina stödstrumpor hos oss. 

GDPR - Dina Rättigheter

General Data Protection Regulation är en EU-förordning som reglerar hur vi får behandla personuppgifter. Den ersätter PUL (personuppgiftslagen) från och med 25 maj 2018.

Du kan läsa mer om lagen och dina rättigheter på Datainspektionens hemsida.

Sammanfattning av vår informationshantering

Vi samlar in så lite information som möjligt. Den information vi samlar in är den information som krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande mot dig och för att du ska kunna fullgöra ditt åtagande mot oss (alltså betala för din beställning). 

Vill du beställa mot faktura så måste vår samarbetspartner Klarna eller Svea ha ditt personnummer. Bara då kan du få dina varor hemskickade mot faktura.

När du betalar med kort krävs det att du uppger ditt kreditkortsnummer. Det går via en säker server och Klarna eller DIBS (Nets)  sköter kortbetalningar åt oss.

Dessutom behöver vi så klart veta vilka produkter du beställer och vi behöver din e-postadress och telefonnummer för att kunna kontakta dig med leveransbesked, ändrad information osv.

Den informationen måste vi delge vår postpartner för att de ska kunna skicka paketet till dig.

Ska vi skicka spårbart så krävs det att vi skickar över den informationen till deras system så de kan maila eller skicka sms till dig om ditt paket.

Hur använder vi den här informationen?

Vi använder informationen för att expediera din beställning. Vi använder din e-postadress för att kunna skicka information till dig om du begärt det. Vill du inte längre ha information från oss så kan du enkelt via en länk i informationsmailet avbeställa vidare informationsbrev och kommer då aldrig bli kontaktad av oss igen. 

Varför sparar vi information?

Vi sparar information av bokföringstekniska skäl. Vi behöver kunna redovisa underlag för skattemyndigheten. Du kan skapa konto på mediconline.se och se dina tidigare beställningar. 

Ta bort din information från vår databas

Den information vi sparar finns bara som underlag för den ekonomiska transaktionen och behålls av legala skäl och kan därför inte raderas. 

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss på info@mediconline.se

Vilka system hamnar dina uppgifter i?

När du handlar hos oss går din order igenom flera steg för att vi ska kunna behandla och skicka dina varor till dig. 

Följande system/leverantörer jobbar vi med och din information kan komma att behöva behandlas av några av dessa. 

  • Kodmyran- vår webshopslösning
  • Specter - vårt affärssystem
  • PayPal - om du betalar med PayPal
  • Handelsbanken - om du betalar med Swish eller betalar direkt till oss.
  • Svea - om du väljer att betala med Svea.
  • DIBS -om du väljer att betala med kort genom DIBS. 
  • Fortnox - vårt bokföringssystem
  • Posten - om vi skickar din leverans med spårningsbart med Posten
  • Bring - om vi skickar din leverans spårningsbart med Bring
  • Posti -  om vi skickar din leverans spårningsbart med Posti
  • Budbee - om vi skickar din leverans budbee
  • Space2u - domän och mailhanteringssystem
  • Loopia - domän och mailhanteringssystem
  • Gmail - mailhanteringssystem
  • Google - spårningsuppgifter för trafikanalys
  • Trustpilot - system för utvärdering av vår tjänst


Om du valt att ta emot vårt nyhetsbrev så använder vi även en databas genom Rule. Tidigare använde vi Mailshimp, Amazon Web Services och ett program som heter Sendy och dina uppgifter finns lagrade även där under en övergångsperiod. 

Kodmyran

Vi använder ett system för vår webshop som heter Kodmyran. Det är en databas där våra produkter, våra sidor med text och allt annat (inklusive den här sidan) du ser i webshopen finns samlade. När du lägger en beställning på mediconline.se sker det i Kodmyran. 

Din beställning hamnar då i en databas hos Kodmyran som vi och Kodmyrans tekniker har tillgång till. De förvarar informationen åt oss men använder den inte något sätt utan vår tillåtelse och utan att vi begär det. Det kan t.ex. hända om en beställning av någon anledning inte gått igenom eller blivit dubbel. Då kan Kodmyrans tekniker undersöka ordern och felsöka. 

I beställningen finns information om vilka produkter (exempelvis stödstrumpor eller stödstrumpbyxor) du köpt av oss, hur du betalat (men ingen information om kreditkort, personnummer eller liknande) samt adressen vi ska skicka varorna till. 

Det är från Kodmyrans system du får e-post meddelande om att vi mottagit din order och när vi skickat din order. 

Om du gör byten eller skickar tillbaka varor till oss så brukar vi notera det i Kodmyran. En sådan notis kan exempelvis se ut så här:

"170918: Kund hade angett fel storlek, vill byta till en storlek större."

Här kan vi också spara och lägga in mailkonversationer kopplade till beställning och byten. Syftet med detta är att ge dig som kund bättre service. 

Svea, Klarna, Dibs, Paypal och Swish

När du kommer till kassan måste du betala för dina varor. Där kan du välja mellan flera olika betalsätt. Beroende på betalsätt kommer en extern betalningsfömedlare få information om ditt köp. Klarna har ett system där orderns innehåll syns. Det kan se ut så här:

"850.s_3 Stödstrumpor kompressionsklass 1 - 2 st 109 totalt 218 kr"

Har du frågor kring hur Svea, Klarna, Dibs, Paypal och Swish behandlar din information måste du kontakta betalningsförmedlaren och för Swish din bank. 

Specter - Affärssystem

När din beställning gått igenom skickas den till vårt affärssystem. Vi använder ett separat affärssystem för att knyta ihop lager, bokföring och logistik. Det är bara vi och Specters tekniker och kundansvariga som har tillgång till systemet och ingen bearbetar dina uppgifter utom vi. 

I Specter finns samtlig information som du angett. Det behövs för att kunna leverera din beställning. 

Vi sparar den här information i enlighet med bokföringslagen eftersom informationen är underlag för en ekonomisk transaktion. 

Postnord, Bring, Posti

När vi skickar ditt paket spårbart så översänder vi den data vår partner behöver för att kunna fullgöra leverans till dig. 
Det är adress, e-mail och telefonnummer. Den informationen kan stå på utsidan av paketet för att brevbärare mm ska kunna kontakta dig vid problem/frågor.  

Space2u

Vi använder Space2u för hantering av domäner. Det betyder att dina e-mail ibland går via space2u för att komma till Gmail. 

Loopia

Vi använder Loopia för hantering av vissa domäner. Det betyder att dina e-mail ibland kan gå via Loopia för att komma fram till oss. 

Gmail

Vi använder gmail för vår kundservice och ordermail. När du mailar till info@mediconline.se är det alltså Googles e-posttjänst vi använder. Normalt sett raderar vi inkomna mail senast 6 månader efter att vi mottagit dem. Behöver vi spara någon information så lägger vi över den informationen i Kodmyran. 

Fortnox - Bokföring

Vi använder programmet Fortnox för bokföring. Från Specter tar vi ut fakturajournaler som används som bokföringsunderlag. I fakturajournalerna finns namn på köparen, fakturanummer och belopp. Där finns ingen information om adress, e-post, telefonnummer eller vilka varor som beställts. 

Vi sparar informationen i enlighet med bokföringslagen där man kan läsa följande: "De ska bevaras fram till och med det sjunde året efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades."

Dataskyddsansvarig hos MedicOnline

Vår VD är dataskyddsansvarig och ansvarar för att alla medarbetare är insatta i hur vi bearbetar information. Vill du ta kontakt med vår dataskyddsansvarig kan du maila till: info@mediconline.se. 

Cookies

Vi använder cookies. Det gör vi för att kunna lagra dina varor i din varukorg.

Vi använder dessutom Googles tjänster "Google Analytics" och "Google Remarketing". Även dessa tjänster använder cookies. Här kan du läsa mer om vad det betyder för dig.


Delning och överföring av personuppgifter

Vi är väldigt restriktiva med att dela dina personuppgifter med annan aktör. Vi säljer aldrig dina uppgifter till tredje part eller ger tredje part tillgång till dom utan syfte.

Personuppgifter kan komma att överföras för nödvändig behandling till andra företag som vi samarbetar med. Det kan vara Google och Facebook när det gäller marknadsföring digitalt, tryckerier och mediebyråer när det gäller print och distribution av fysisk marknadsföring.

När vi delar personuppgifter med tredje part skall de behandlas på bästa sätt och endast användas för ändamålet och inte spridas vidare.

Personuppgifter behandlas exempelvis för att:

Visa relevanta produktrekommendationer, ge förslag på inköpslistor, påminna om kvarglömda/övergivna digitala varukorgar eller spara shoppinglistor för att förenkla framtida köp eller liknande åtgärder.

Undantag görs om vi av någon anledning är tvingade enligt lag eller domstolsbeslut att dela med oss av information.

Dina rättigheter

Du har flera rättigheter i och med GDPR. Vi har alltid respekterat våra kunder så för oss spelar det inte så stor roll förutom att det nu är lagkrav. 

Du har rätt att bli bortglömd/raderad. 
Du har rätt till registerutdrag.
Du har rätt att få eventuella uppgifter rättade.
Du har rätt till dataportabilitet.
Du har rätt att återkalla ditt samtycke för behandling av uppgifter. 
Du har rätt att inge eventuella klagomål angående behandlingen av personuppgifter til Datainspektionen.